1

Topic: Probleme Tomasetto AT07

Buna ziua,

In ziua de joi am instalat un kit GPL clasic pe un Opel Corsa B, Tomasetto AT07, montaj la Agrom Bucuresti, pe Toporasi. Am plecat cu masina de la ei spre Giurgiu, orasul in care locuiesc, si surpriza, dupa cativa km a inceput sa scuture urat. Fiind tarziu si considerand ca aveam putin gaz, am facut plinul la MOL si am continuat spre Giurgiu. In continuare aceleasi simptome, api a murit motorul si am continuat pe benzina. Am constatat ca masina finctioneaza pe GPL o perioada, apoi apar simptomele, iar pornirea este foarte greoaie, intamplator am observat si gheata si ondens pe reductor.

A doua zi am facut un drum la Agrom, unde au constatat ca au montat incalzirea instalatiei dupa calorifer, si ca ea ar fi mers perfect cu caloriferul dat la maxim, cam neplacut in conditiile de temperatura de aproape 40 de grade de afara  smile . Au remediat problema, apoi am pornit la drum.
Dupa alti 30 km am constatat ca relantiul nu tine. De fapt relantiul tine, insa in momentul in care scot din viteza motorul moare, adica exact la semafor. La fel se intampla si cand retrogradez mai ales, nu apuc sa schimb viteza si motorul moare.

Suspectez un amestec sarac pe circuitul de relanti. Din cate am intrebat cu ocazia montarii, relantiul se regleaza din surubul negru de pe vaporizator, iar reglajul de putere de pe surubul robinet de pe furtunul de admisie gaz "reglajul brut", undeva dupa acea electrovalva care seamana cu un IAC, si care am inteles ca se deschide in functie de deschiderea clapetei de admisie, fiind legata la TPS.

Am invartit surubul negru o tura spre stanga, relantiul suna mai putin ezitant si nu mai moare acum, insa tot pica uneori pana la 500 rpm apoi revine la 800. Am masurat la 100 km un consum de 10 l, mi se pare enorm, insa stiu ca nu este perfect relevant din moment ce statiile GPL au presiuni diferite, dar totusi...

Am cautat pe net si pe forum cateva explicatii legate de reglajele acestui tip de instalatie, ce fac ele si cum se efectueaza un reglaj, am gasit ceva pe un forum polonez, insa Google Translate nu e tocmai grozav. Cu scuzele de rigoare, nu am gasit pe forum aici o procedura de reglaj, de aceea fac un topic nou, in speranta unui mic tutorial care sa ma ajute sa inteleg cum functioneaza acele reglaje si procedura.

Va multumesc,

2

Re: Probleme Tomasetto AT07

REGLAJ INSTALATIE CLASICA:
--------------------------------------
Cu o mana tragi de clapeta de acceleratie pana ajungi cam la 2500-3000 de turatii (daca nu ai turometru, dupa ureche, sa fie mai accelerata), cu cealalta mana rasucesti surubul de pe furtun spre inchis, pana incepe motorul sa fluctueze, sa dea semne ca se opreste. In acel moment, il deschizi incet pana incepe sa se stabilizeze, si motorul merge rotund. Apoi, lasi motorul la relanti, si procedezi la fel cu surubul de pe plaman: il inchizi pana da sa se opreasca, dupa care, il deschizi incet pana se stabilizeaza relantiul la 800-900 turatii . Trebuie sa-ti spun, insa, ca reglajele de finete, pentru consum si functionare optima, se fac tot pe analizorul de gaze. De asemenea, iti reamintesc, ca pentru o functionare corecta si un consum bun, trebuie verificate filtrul de aer si aprinderea, care au o influenta foarte mare la instalatiile clasice.

3

Re: Probleme Tomasetto AT07

Am gasit doar acest mic tutorial, si din el si alte materiale am intelest asta:

- Mai intai efectuez reglajul in sarcina. Duc la 2500-3000 rpm, apoi inchid robinetul de reglaj brut incet pana motorul incepe sa fluctueze, semn ca amestecul devine sarac. Dupa aceea revin usor pana turatia devine stabila si motorul merge rotund.
- Urmeaza reglajul relantiului, din surubul cu cap negru de pe vaporizator, din centru, la fel ca cel de mai sus, inchid pana se balbaie motorul, apoi deschid pana obtin o turatie buna de 800-900 rpm.
- Nu am inteles ce e cu acel surub cui. L-am vazut acolo, iar in alte explicatii am vazut ca acela ar fi reglajul, cel negru de pe vaporizator fiind surubul de reglaj elasticitatii al membranei, valabil deci pentru toate regimurile d elucru ale motorului.

Din cate m-am uitat la instalatie, atunci cand clapeta de acceleratie se inchide, debitul pe robinetul principal este taiat de acel IAC legat la TPS, deci din ce am dedus eu, surubul negru ar regla cumva raspunsul membranei la vacuum, iar relantiul s-ar regla din acel cui? Banuiesc ca acel racord cu IAC si robinetul de reglaj brut dupa el este cel de debit gaz, "infipt" deasupra clapetei de acceleratie. Furtunul care ia vacuumul de la motor si deschide membrana nu l-am depistat, sau nu inteleg eu principiul de functionare?