1 (edited by Totalsender 2012-08-29 19:28:45)

Topic: Cum reglam instalatie clasica

Imi permit sa deschid un topic cu acest nume. Daca s-a mai discutat imi cer scuze, desi am cautat - oricum, sper sa fie mai organizata si mai clara treaba.

Vorbim deci de instalatiile clasice (vaporizator si/sau mixer clasic, carburayor...etc) - personal am AT-07 100HP (inteleg ca Tomasseto)

In primul rand vreau parerea specialistilor apropos de cele discutate pe forumul clubford, si, sperand ca nu se va supara autorul celor scrise postez aici (cu copy / paste).

Va rog deci pareri, opinii, completari.... e bine, nu e bine ? Deci

Citez

1 - se regleaza motorul sa mearga ceas pe benzina

2 - se aduce motorul la temperatura optima, dupa care se desurubeaza (deschide) aproape complet surubul (robinetul) de pe furtunul care vine la carburator

3 - se manevreaza stanga - dreapta dupa caz (eu a trebuit sa desurubez) surubul cui pana se obtine turatia maxima indiferent care este aceasta. Asta e surubul de reglaj relanti.

4 - se insurubeaza (strange) surubul din centrul plamanului pana incepe sa scada turatia. Cu grija, putin cate putin. Se verifica reglajul accelerand usor. Daca exista pauza la inceputul acceleratiei se mai slabeste surubul cate putin, pana dispare pauza si se obtine o accelerare curata pe toata cursa. Se ajusteaza relanti-ul daca este cazul din surubul cui.

5 - se blocheaza acceleratia la 3500-4000 rpm (rugati un amic sa va ajute) si se strange ABIA ACUM robinetul de pe furtun pana cand scade turatia.

Asta e! Omul mi-a mai spus ca reglat asa motorul porneste fara probleme direct pe gaz si la -15 grade. Doar putina atentie la pornire, trebuie tinut din acceleratie pana se incalzeste. Daca moare cam greu cu pornitul direct pe gaz din nou, se formeaza gheata pe supape. Cat despre uzura, nu se intampla absolut nimic. Uzura supapelor, a motorului, si alte probleme la pornirea direct pe gaz sunt mituri. Singurul lucru care se uzeaza inainte sa-i vina vremea este membrana plamanului, care suporta socuri termice mai mari decat a prevazut constructorul.


Si inca ceva: fenomenul de zapada care se formeaza pe plaman este un indicator clar al faptului ca instalatia de racire trebuie aerisita sau e sub nivelul minim. Povestea bujiilor mai "reci" recomandate pentru gpl este in parte reala. Se pare ca in camera de ardere pe gpl temperatura poate urca cu 100 pana la 200 grade mai sus decat pe benzina.

Se recomanda utilizarea bujiilor mai reci in special daca se constata ca instalatia de racire nu face fata si motorul are tendinta sa se supra-incalzeasca. Totusi, de cele mai multe ori temperatura foarte ridicata la functionarea pe gpl indica doar un reglaj prost al instalatiei.

Deci, ca sa nu mai existe confuzii: surubul de relanti este cel care se gaseste in imediata vecinatate a electrovalvei de gaz de langa plaman. Si de cele mai multe ori este pozitionat ca un cui in roata. Celalalt surub, de care poti invarti cu mana (mai greu ce-i drept dar merge), este surubul care tensioneaza un arc ce actioneaza asupra supapei din interiorul plamanului. Aceasta supapa este actionata de depresiunea formata pe furtunul de gaz atunci cand se apasa acceleratia. Prin urmare, cu cat apesi acceleratia mai tare cu atat se deschide mai mult supapa din plaman si primesti mai mult gaz.

Reglajul cel mai des intalnit (pentru ca nenea de la service nu are intotdeauna timp si chef sa-ti bibileasca matale motorul ca sa mearga bine), consta in strangerea la maxim a surubului de relanti (practic inchide circuitul), si deschide usor supapa slabind surubul care actioneaza asupra supapei. Stabileste astfel o turatie de relanti, dar la apasarea acceleratiei, supapa fiind deja deschisa, sare la cursa maxima, rezultand o acceleratie frumoasa, functionare excelenta, si consum garla big_smile

Nenea de la service nu are probleme cu garantia sau functionarea, pentru ca motorul merge, asa ca s-a spalat pe cap, dar beneficiarul dupa cateva curse mai lungi incepe sa se intrebe de ce naiba consuma atat de mult. Asa ca ii trece prin cap sa vada ce-i cu surubul de relanti despre care mai aude ici-colo sau citeste cate ceva pe net asa ca se apuca sa umble la el. Numai ca relanti-ul fiind stabilit din celalalt surub, in momentul cand misti numai jumatate de tura de surubul de relanti motorul moare inecat instant. Asa ca-l strange din nou la loc asa cum a fost, si i se confirma din nou ce i-a spus nenea la service: la ala nu se umbla, stie el de ce...

incheiat citatul

Va rog, pareri !

2

Re: Cum reglam instalatie clasica

Deci, in primul rand, trebuie sa stii ca surubul de pe furtun e cel de debit si se regleaza in turatie, iar cel de pe plaman (reductor-vaporizator), e cel de presiune si se regleaza in relanti. Intai se face reglajul in turatie, apoi cel de relanti. Am sa-ti explic aici, sa vada toti cei interesati, ca nu mai stiu in care topic am mai explicat:
REGLAJ INSTALATIE CLASICA:
--------------------------------------
Cu o mana tragi de clapeta de acceleratie pana ajungi cam la 2500-3000 de turatii (daca nu ai turometru, dupa ureche, sa fie mai accelerata), cu cealalta mana rasucesti surubul de pe furtun spre inchis, pana incepe motorul sa fluctueze, sa dea semne ca se opreste. In acel moment, il deschizi incet pana incepe sa se stabilizeze, si motorul merge rotund. Apoi, lasi motorul la relanti, si procedezi la fel cu surubul de pe plaman: il inchizi pana da sa se opreasca, dupa care, il deschizi incet pana se stabilizeaza relantiul la 800-900 turatii . Trebuie sa-ti spun, insa, ca reglajele de finete, pentru consum si functionare optima, se fac tot pe analizorul de gaze. De asemenea, iti reamintesc, ca pentru o functionare corecta si un consum bun, trebuie verificate filtrul de aer si aprinderea, care au o influenta foarte mare la instalatiile clasice.

3

Re: Cum reglam instalatie clasica

Deci.... ordinea un pic invers fata de cum este descrisa cu alte ocazii.

Ce se intampla cu celalat surub de pe vaporizator?

4

Re: Cum reglam instalatie clasica

Totalsender wrote:

......Ce se intampla cu celalat surub de pe vaporizator?

Unul este de reglaj de finete si unul de reglaj brut.

5 (edited by smv 2012-09-10 21:33:41)

Re: Cum reglam instalatie clasica

... adica unul pentru reglare sensibilitate membrana iar celelalt pentru aport (suplimentare GPL) atunci cand depresiunea (in amonte de clapeta) este minima = ralanti.  Acest (al doilea) surub permite debitarea de gaz luat imediat dupa trepta de reducere (debitul nu este comandat de valoarea depresiunii dinainte de clapeta). Atunci cand ajutajul mixerului este subdimensionat, acest din urma reglaj isi pierde importanta si surubul poate sta inchis sau f. putin deschis (metoda practicata de mecanicii comozi in toate situatiile, preferand reglajul exclusiv din sensibilitatea membranei, nedandu-se la o parte de la folosirea celor mai "ingenioase" obturatoare !)

6

Re: Cum reglam instalatie clasica

Asa cum spuneti reglajul nu se face numai din surubul de sensibilitate a membranei, unele persoane spun ca surubul pentru ralanti (cel cu cui) trebuie sa stea inchis si acesta se deschide nu mai daca motorul are probleme de compresie si alte aiureli...In acest context am trimis un e-mail la o firma producatoare de instalatii gpl (BRC Italia) si mi s-a comunicat negru pe alb ca surubul de relanti nu trebuie sa stea inchis, o sursa mai oficiala ca asta nu cred ca exista...informatie care vine chiar de la producator.
Referitor la pornitul la -15 -20 de grade direct pe gaz, nu e recomandat deoarece nu se renteaza din punct de vedere al consumului, astfel motorul consuma foarte mult gaz pana se incalzeste si pana vaporizarea gazului se face corect, in aceasta situatie pornirea pe benzina fiind recomandata.
O intrebare referitoare tot la consum: daca se scurteaza cat mai mult posibil furtunul dintre vaporizator si admisie, scade consumul ?
Cineva mi-a sugerat sa fac acest lucru, spunandu-mi ca motorul va raspunde mai bine la acceleratie si in plus va mai si scadea putin consumul....ceva opinii  ?

7

Re: Cum reglam instalatie clasica

Intr-adevar, scurtarea la minimum posibil a acestui traseu si evitarea cailor nejustificat de lungi care induc rezistente liniare insemnate traduse in intarzieri de repriza sunt deziderate logice. Numai sa nu exageram.

8

Re: Cum reglam instalatie clasica

v8c3 wrote:

....Referitor la pornitul la -15 -20 de grade direct pe gaz, nu e recomandat deoarece nu se renteaza din punct de vedere al consumului, astfel motorul consuma foarte mult gaz pana se incalzeste si pana vaporizarea gazului se face corect,..

Daca ar fi numai vorba de consum....ar fi bine! Dar, asa cum am mai specificat undeva pe acest forum, apare o uzura prematura a motorului, din cauza gazului care, in loc sa intre in admisie vaporizat, intra sub stare lichefiata, curatand pelicula de ulei de pe pistoane si camasi. Deci problema despre care vorbesc toti = ca gazul ar strica motoarele= nu este adevarata! Nu gazul e de vina, ci utilizarea lui incorecta! La instalatiile secventiale aceasta problema este indepartata, pentru ca nu trec pe gaz pana nu se incalzeste motorul.

9 (edited by smv 2012-09-12 19:44:39)

Re: Cum reglam instalatie clasica

NordService wrote:

La instalatiile secventiale aceasta problema este indepartata, pentru ca nu trec pe gaz pana nu se incalzeste motorul.

  Nu numai, ci si la cele cu mixer si ELC (STAG 50; 100), chiar la cele Lovato montate pe Cielo daca iti pui singur NTC-ul de 4K7 (f. simplu, daca te pricepi putin) fiindca in meschinaria ei, Daewoo Romania Craiova care a echipat cu acest tip de echipament de conversie pe GPL, l-a omis in tipica traditie romaneasca (si nu numai asta !).

10

Re: Cum reglam instalatie clasica

Are nu are legatura, pentru a nu deschide alt topic, intreb aici :

as vrea sa stiu daca exista un soi de termocupla / senzor de temperatura (pentru GPL) care sa-mi dea contact la temperatura suficienta pentru vaporizarea GPL-ului - ma gandesc la un montaj cu relee pentru trecerea pe GPL doar la temperatura oprima... exista?

dar vreau sa dea contact !

11

Re: Cum reglam instalatie clasica

sal.  Am un vaporizator Tomasetto Achille  AT-07, problema e ca nu reusesc sa il reglez corect.
e pus pe un papuc cu motor de 1.6 injectie , la reglaj folosesc si un multimetru legat la sonda lambda ca sa vad amestecul. Problema e ca oricum l-as regla nu pot sa scot un amestec cat de cat corect pe toata plaja de turatie, adica daca il reglez sa am amestec corect la 3000 rpm cum este si metoda de mai sus dar o sa am amestec bogat  cand merg in sarcina adica daca spre ex.  calc pedala la jumate  o sa am pe multimetru o val. de 800-900 mlv adica amestec bogat chiar foarte bogat pt ca nici nu trage bine,  in schimb mege bine daca calc foarte putin acceleretia . am incercat si cu obturator adica am pus scoci pe la filtru, prima data cam jumate dar nu era diferenta aproape deloc asa ca am obturat cam 3/4 si am mai strans din surubul de debit de gaz de pe furtun, dar tot acolo ajung  adica bogat in sarcina. daca il fac sa mearga bine in sarcina adica mai reduc din debit merge saracit la turatie mica ba chiar incepe sa balbaie motorul  si in sarcina merge binisor. faza e ca daca il las asa imi cam consuma adica sare de 10, 11
Relantiul il fac din surubul de la membrana.
Ideea e ca la la turatii joase merge foarte saracit si pe masura ce calc acceleratia in spre blana amestecul se imbogateste tot mai mult
Imi puteti spune daca e bine cu obturator la motorul asta si daca da cat de mult treb. obturat.
Si cum sa mai fac cu relajul asta ?

12

Re: Cum reglam instalatie clasica

livaneanugplaru wrote:

sal.  Am un vaporizator Tomasetto Achille  AT-07, problema e ca nu reusesc sa il reglez corect....

Poate ca e uzat in interior si nu mai lucreaza membranele corect?!

13

Re: Cum reglam instalatie clasica

salut,am o instalatie gpl clasica si vreau sa o montez pe o masina mai veche cu injectie,am inteles ca merge.
acum instalatia este montata pe masina dar am probleme la conectarea firelor.am legat-o astfel:
am legat - de la vaporizator la - de la electrovalva gpl si am pus firul la masa,deci - iar apoi am legat + de la vaporizator la electrovalva gpl si am dus firul la bobina de inductie la borna +,cu un intrerupator.pun contactul ,gaz ii da se aud electrovalvele cum cupleaza si se aude gazul cum iese.dau la cheie si nu porneste,bine inteles,am scos releul pompei de benzina,deocamdata,sa vad daca merge,apoi urmand sa ii pun releu....
ce am legat gresit?
daca stie careva legatura firelor la o instalatie gpl clasica,asa in principiu,va rog sa ma ajutati

14

Re: Cum reglam instalatie clasica

buna,salut pe toata lumea..ma numesc alex...si am o problema cu instalatia  gpl..nu reusesc sa o reglez cum trebuie..masina e un opel tigra,iar marca ''plamanului'' e landi renzo..nu sta la relantiu..nu am reusit sa inteleg pe deplin functionarea 'plamanului'..am doar un surub de reglaj.ala subtire,si mai am inca doua cu cap pt imbus,unul,ala de jos stiu sigur ca e pt curatarea impuritatiilor,iar celalalt se afla sub electrovalvola si chiar nu stiu ce scop are..daca stie cineva cum se regleaza sper sa ma ajutati..incerc sa pun si poze cu 'plamanul'ca sa intelegeti mai usor despre ce model este vb,sper sa reusesc..multumesc anticipat...
https://static.md/40a1c1f07189debd40ecc5c0d6c9f43e.jpeg
https://static.md/22e7069e6a784ea5d854c39a4b0a2456.jpeg

15

Re: Cum reglam instalatie clasica

Buna ziua. Stie cineva cum se regleaza reductorul Bigas RI 21?
Este montat in Germania pe Opel Astra G 1.6 z16xep an 2004. Multumesc.