1

Topic: Omologarea instalatiei GPL la R.A.R

Am deschis acest topic intrucat sunt sigur ca multe persoane ar fi interesate sa stie care sunt procedeele de omologare a instalatiei GPL la Registrul Auto Roman, adica mai pe scurt, trecerea in cartea masinii a instalatiei de gaz. Legislatia se schimba de la o zi la alta, asa ca ar fi ideal ca informatiile din acest topic sa le verificati la www.rarom.ro , aici aveti si telefoanele de la sediul RAR din orasul vostru.

Primul pas pe care trebuie sa il faceti este sa sunati la numarul de telefon care il gasiti pe site-ul de mai sus si sa va faceti o programare. Dispecerul va va cere seria Cartii de Identitate a masinii, se afla pe prima pagina in partea de jos, pagina unde sunt trecuti proprietarii autovehiculului, dupa care veti negocia data si ora la care vreti sa va programati, in functie de timpul disponibil.

ATENTIE!!! Foarte important este sa aveti Inspectia Tehnica Periodica ( I.T.P ) valabila, altfel nici nu va primeste.
                  Fara folii neomologate pe masina, o ocazie buna pentru domnu inspector de a va pretinde spaga
                  Fara xenon aftermarket, pozitii albastre, faruri/stopuri aftermarket sau orice alte modificari ale sistemului de iluminare din fabrica, oamenii astia au o obsesie cu asta, tind sa cred ca doar asta stiu ei sa verifice la o masina, daca i-as pune sa curete jiglerele la o dacie nu cred ca ar fi in stare....
                  Cauciucurie sa aibe dimensiunea din cartea masinii, aici nu mai puteti profita de faptul ca in noile taloane nu mai sunt trecute dimensiunile cauciucurilor, domnu inspector RAR se uita in cartea masinii si abia asteapta sa aibe cu ce sa va arda
                   In general sa fiti atenti la chestiile estetice, de exterior, sa nu va faceti griji in privinta articulatiilor, frane, bucsaraie etc., ei nu stiu decat noxe, iluminat si cauciucuri.

Treaba asta cu omologarea trenuie sa o faceti in maxim 3 luni de la montarea instalatiei, daca va veti uita pe Certificatul de Autenticitate al instalatiei GPL veti vedea si data exacta pana cand este valabil, dupa acea data il puteti arunca la gunoi.

O sa va povestesc mai tarziu ce am patit eu la RAR, astept adaugari sau rectificari din partea voastra (poate am gresit eu ceva) evetual sa spuneti si care au fost taxele la RAR in orasul vostru.

Nu goni mai repede decat poate ingerul tau sa zboare !!!
http://postimage.org/image/1y73gmthg/

2

Re: Omologarea instalatiei GPL la R.A.R

Te felicit pentru deschiderea acestui topic!
Si pentru ca ne-ai dat voie sa adaugam si noi cate ceva, vin in corectie cu cateva amanunte: 1) - inspectia tehnica (ITP-ul) daca nu-l ai valabil, nu e o problema, ti-l fac ei atunci, dar te verifica mai in amanunt; 2) - daca ITP-ul este valabil, verificarea se face numai la noxe (benzina/gpl) sa vada daca corespund, si identificarea masinii si a instalatiei- nu te poti duce cu acte pentru una si pe masina sa ai altceva;  3) Omologarea se face in 30 zile de la montaj, si nu pentru ca nu te-ar mai primi RAR-ul (s-au dus altii si dupa 3 ani, important este sa nu pierzi actele date la montaj), ci pentru ca te opresc in trafic domnii de la ARR, si cu ei nu te intelegi; 4) Certificatul de garantie al instalatiei (cel cu reviziile tehnice), ajuta la tinerea unei evidente a interventiilor facute la instalatie. Noi sfatuim clientii sa tina in permanenta certificatul tehnic la masina, in asa fel incat, cand vin in service, sa se stie ce s-a facut la instalatie si cand. Pentru ca multi nu stiu ca instalatia se intretine in mod periodic, ca si motorul.
Inca o data: ai avut o idee excelenta!

3 (edited by Valyd11 2011-01-12 17:38:00)

Re: Omologarea instalatiei GPL la R.A.R

NordService wrote:

3) Omologarea se face in 30 zile de la montaj, si nu pentru ca nu te-ar mai primi RAR-ul (s-au dus altii si dupa 3 ani, important este sa nu pierzi actele date la montaj), ci pentru ca te opresc in trafic domnii de la ARR, si cu ei nu te intelegi;

Sunteti sigur?? Aveti mai jos o poza cu certificatul meu de conformitate, unde scrie ca e valabil pana la 10.02.2011. Daca ma duc la RAR dupa aceasta data nu se intampla absolut nimic??

http://postimage.org/image/26iy5r8bo/

Nu goni mai repede decat poate ingerul tau sa zboare !!!
http://postimage.org/image/1y73gmthg/

4

Re: Omologarea instalatiei GPL la R.A.R

Acolo este vorba de valabilitatea numarului de certificat de conformitate "1973", dat de RAR, care este recertificat in 11.02.2009 si este valabil 2 ani, pana in 10.02.2011 , dupa care importatorul face o alta recertificare. Acolo se specifica faptul ca, in momentul cand ti s-a montat instalatia, certificatul de conformitate pe baza caruia ti s-a facut montajul, era in vigoare la acea data. Dar asta nu inseamna ca daca ai depasit aceasta data, nu te mai primeste RAR-ul. Crede-ma ca am deschis acest forum in ideea de a spune aici lucruri clare si exacte, nu ce am citit pe alte forumuri, unde spune fiecare ce a auzit la coltul blocului sau la o bere cu prietenii. E foarte bine ca nu te lasi, pana nu intelegi un lucru. Imi place de tine!

5

Re: Omologarea instalatiei GPL la R.A.R

Omologare GPL RAR Arad - 150 ron
Instalatia montantata anu trecut in luna 09 si omologata azi . Drata 30 min

6

Re: Omologarea instalatiei GPL la R.A.R

am gasit sa cumpar o instalatie gpl cu 250, care stie ce trebuie sa fac mai exact,adica daca pot sa mi-o montez eu si apoi sa ma duc la RAR sau cum........astept raspuns

7

Re: Omologarea instalatiei GPL la R.A.R

La instalatiile demontate de pe o masina, trebuie cerute, atunci cand se cumpara, si actele de la montajul initial (declaratie de conformitate si certificatul de garantie). Cu acestea si cu instalatia, te prezinti la un service autorizat pentru montajul acelui tip de instalatie. Ei verifica daca instalatia corespunde cu actele, stabileste daca e completa si daca toate componentele sunt in stare buna. Trebuie neaparat montata in service, pentru ca ei iti ataseaza la actele initiale, o declaratie de remontaj. Cu toate acestea, te prezinti la RAR si ei o radiaza din cartea celei de pe care s-a demontat si ti-o inregistreaza in cartea ta.

8

Re: Omologarea instalatiei GPL la R.A.R

salut!se poate monta instalatia in alta tara?eu locuiesc in italia am numere de ro si nu am timp sa vin in tara sa imi pun,omologarea o pot face atunci cand o sa am drum in tara?...cum ar fi de craciun..

9

Re: Omologarea instalatiei GPL la R.A.R

Sincer, pana acum am avut situatia celor care au venit din afara si au montat in tara. N-am avut pe nimeni care sa fi montat in afara (e mult mai scump), dupa care sa vina sa o omologheze in tara.

10

Re: Omologarea instalatiei GPL la R.A.R

Dupa obtinerea omologarii de la RAR, este totusi posibila pierderea garantiei?
In situatia mea, mi-am propus montarea unei instalatii de GPL pe o Octavia Tour 2 -1.6MPI, productie 2011. Cand se va duce zapada ma voi prezenta la dvs. si va voi intreba atunci ce mi-ati recomanda.

11

Re: Omologarea instalatiei GPL la R.A.R

silpower wrote:

Dupa obtinerea omologarii de la RAR, este totusi posibila pierderea garantiei?......

Pierderea garantiei se poate intampla imediat dupa montarea instalatiei, daca service-ul care raspunde cu garantia masinii nu este de acord cu acest montaj. Nu toate service-urile sunt pregatite sa accepte alimentarea alternativa a masinii. Bine, acum ca sa fim rai, unele nu se descurca cu problemele masinii pe benzina, asa ca e foarte simplu sa dai vina pe instalatia gpl, pentru orice se intampla la masina. Am avut surpriza sa aud de la un client, care a montat instalatie gpl pe masina care era inca in garantie, ca mecanicul de la service-ul care asigura garantia ( un service destul de mare, de altfel, si de cunoscut), i-a recomandat sa-i dea foc masinii ca si-a batut joc de ea!!!!!!! Comentariile sunt de prisos! Ce sa mai zici, cand e scoasa masina din garantie pe partea de cutie de viteze, suspensie, etc. Pe de alta parte, din fericire, sunt si service-uri care sunt la curent cu tot ce e nou in lume, si accepta instalatiile gpl pe masinile in garantie. Totul este sa te interesezi care sunt pentru masina ta.

12

Re: Omologarea instalatiei GPL la R.A.R

Am verificat la Autec si oamenii de acolo nu sunt de acord cu instalarea GPL. Deci, cat timp e in garantie, trebuie sa uit ca exista GPL. Tocmai la anul prin vara imi voi aminti.

13

Re: Omologarea instalatiei GPL la R.A.R

Faci cum vrei, dar pana atunci, o sa pierzi o gramada de bani. Benzina, dupa cum se vede, se scumpeste mereu. Pe de alta parte, ar trebui sa-i intrebi pe meseriasii de la service-ul tau, de ce oare unele masini pleaca din fabrica cu gpl pe ele! Poate nu sunt la curent cu faptul ca, din ce in ce mai multi producatori de masini se indreapta spre dotarea motoarelor cu alimentare alternativa, mai ales cu cea mai putin poluanta.

14

Re: Omologarea instalatiei GPL la R.A.R

Salut,

am avut pe o dacie 1310 (carburatie) montata instalatie gpl (trecuta si in CIV). Masina a mers la RABLA si-am ramas cu instalatia gpl. Cat ma costa montajul acestei instalatii pe un Cielo din 2005 (am inteles ca se poate) si care sunt pasii pt a o reomologa rar. Nu mai am declaratia de conformitate si certificatul de garantie, insa am copie legalizata de pe CIV.

Astept un raspuns pe adresa mea de mail.

Va multumesc.

15

Re: Omologarea instalatiei GPL la R.A.R

Slatina wrote:

......am avut pe o dacie 1310 (carburatie) ....

Nu stiu cine ti-a spus ca se poate monta o instalatie clasica pentru Dacia (carburatie noneuro), pe un Cielo din 2005 (care este multipunct cu catalizator E3), dar, dupa parerea mea, nu prea e in tema (se poate monta.....dar nu sa si functioneze cum trebuie). Pe motoarele E3 se omologheaza RAR numai instalatii secventiale.
Pe de alta parte, sunt instalatii care nu mai au certificare RAR, prin urmare nu se mai pot omologa, fara sa mai socotim ca trebuie tinut cont si de valabilitatea buteliei (care e de 10 ani) .
Si, in final, fara actele de la montajul initial (declaratie de conformitate si certificat de garantie), nu se mai poate omologa acea instalatie.

16

Re: Omologarea instalatiei GPL la R.A.R

Ce fac in situatia in care am montat instalatia fara sa imi dau seama ca expirase itp-ul?
Acum trebuie sa fac si itp-ul si sa omologhez instalatia de gaz. As prefera sa fac itp-ul la un service de peste strada si nu la RAR.
Care ar fi oridenea si ce as avea de facut?
Multumesc anticipat,
Catalin,

17

Re: Omologarea instalatiei GPL la R.A.R

Nu e nicio problema, Catalin! Se poate face intai omologarea RAR, dupa care se poate face ITP-ul la orice service autorizat doresti! In niciun caz, invers! smile Pentru ca nu te primeste nimeni cu instalatia netrecuta in cartea de identitate a masinii!

18

Re: Omologarea instalatiei GPL la R.A.R

Buna ziua,
Am si eu o serie de intrebari legate de omologare gpl. Am un Opel Asta Bertone inmatriculat in Bulgaria pe care am instalat un BRCacum 2 ani.Se poate omologa instalatia la rar sau trebuie intai sa inmatriculez masina , apoi omologare si apoi un rar final pentru numerele de RO?

19

Re: Omologarea instalatiei GPL la R.A.R

Buna, Cristina! smile Daca ai actele originale de la montajul instalatiei, trecerea ei  in cartea masinii se face in momentul in care te prezinti la R.A.R, pentru identificarea masinii!

20

Re: Omologarea instalatiei GPL la R.A.R

Buna ziua. Am constatat de curand ca mi-a expirat ITP, cand m-am dus sa fac ITP mi-a spus ca si butelia a expirat (are 10 ani) si ca trebuie sa cumpar butelie si sa merg la RAR pentru omologare.
Cum credeti ca trebuie sa procedez in aceasta situatie ? As dori sa nu fiu obligat sa fac ITP la RAR.

21

Re: Omologarea instalatiei GPL la R.A.R

Nu e obligatoriu sa faci ITP-ul la RAR! Se face omologarea buteliei, apoi poti sa te duci unde vrei pentru ITP.

22

Re: Omologarea instalatiei GPL la R.A.R

Am rezolvat-o! Au vrut sa-mi faca si ITP din cauza ca era expirat. La fel mi-a zis si aia aia de mi-a facut programarea la telefon.
Eu m-am dus si am platit doar taxa pentru omologare si am intrat asa cu ea in RAR. Pana s-au gadilat aia de la RAR ca n-am ITP, masina era deja la verificare iar casieria era inchisa.
Au comentat ca trebuiau sa-mi faca intai ITP si si-au bagat un pic unghia in gat dupa care mi-au zis ca or sa-mi opereze modificarea in cartea masinii omologarea pentru butelie.

23

Re: Omologarea instalatiei GPL la R.A.R

Daca se schimba doar partea din fata ( vaporizator ,injectoare ,electronica) mai este nevoie de reomologare?

24

Re: Omologarea instalatiei GPL la R.A.R

Buna ziua, de curand mi-am cumparat un opel astra G, adus din Olanda, masina avea instalatie GPL pusa pe ea care provenea din fabrica. Inainte sa o duc la RAR pentru a o inmatricula am fost nevoit sa dau jos butelia de pe ea deoarece nu a fost schimbata vreodata, ea fiind in stare buna de functionare.

Intrebarea mea ar fi daca atunci cand ma duc sa ii schimbe butelia, primesc declaratia de conformitate pentru a putea trece in cartea masinii si GPL-ul sau trebuie facuti si alti pasi?

De asemenea, as dori sa stiu cum pot afla ce tip de instalatie am pe masina?

Multumesc anticipat!

25

Re: Omologarea instalatiei GPL la R.A.R

Anul trecut omologarea instaltiei gpl costa 240 lei ,suma rotunda , anul asta cam tot atat ar trebui sa coste , cel putin tot atata a costat omologarea noului motor.

Indiferent unde este montata instaltia , (in afara sau in tara) este nevoie de actele de montaj ale instaltiei ,daca vreti sa o treaca in cartea masinii .

Eu am cumparat masina inmatriculata pe Bulgaria ,cu instalatia de gaz pe ea , gpl-ul era trecut in cartea masinii simplu , benzina si gaz fara alte detalii , neavand actele de montaj originale ,nu am putut omologa instalatia de gaz ,chiar daca nu am mers singur.

Pentru omologarea instaltiei ,trebuie o singura declaratie de conformitate ,in care sa fie trecute toate componentele instaltiei , nu se accepta 2 declaratii ,gen una kit fata si alta cu butelia .

Daca nu exista acte de montaj si se doreste neaparat sa se omologheze instaltia masinii , trebuie sa se intre intr-o zona gri ,unde costurile totale nu sunt asa de mici . Daca nu sunt firme autorizate in tara sa monteze instaltia dupa masina ,atunci
nu se poate omologa , daca totusi se gasesc montatori autorizati si se gaseste cineva ,merita incercat daca se poate .

Mai este varianta ,sa se transfere instaltia dupa o masina pe alta , aici costurile nu sunt mici , pentru ca pe langa costul instaltiei , mai trebuie platit 600-1000 lei pentru montajul ei pe masina , daca se procedeaza corect. .

La inlocuirea buteliei se elibereaza o declaratie de conformitate , in care este trecuta butelia si eventual multivalva .

In cartea masinii am vazut ca se trece doar reductorul si butelia , deci daca se inlocuieste reductorul cu alt tip compatibil cu instaltia (in teorie se potrivesc toate care suporta puterea masinii ,dar importatori nu omologheaza decat 2-3 tipuri de reductoare pentru un tip de instaltie) , trebuie mers la RAR sa modifice CIV-ul masinii , daca se pune acelasi tip de reductor ca cel vechi  ,nu mai trebuie .
Injectoarele se pot pune dupa preferinta ,fara vre-o treba cu RAR-ul , dar trebuie verificat daca sunt in softul calculatorului de gaz , cand intrii cu diagnoza in softul instalatiei ,are o rubrica unde selectezei exact tipul de injectoare si trebuie sa fie in lista.