1

Topic: Prezentare nou membru

Sunt de cateva saptamani un nou membru utilizator al GPL-ului. Mi-am montat o instalatie STAG 300 plus si as vrea sa cer niste pareri de specialitate pe care vad ca dl. Administrator le da cu mare rabdare. Am descoperit chiar in aceasta seara acest forum si am ramas placut surprins de modul civilizat in care se discuta aici... fata de alte forumuri "de specialitate" roll ... Revenind, este adevarat ca aceasta electronica Stag 300 plus incadreaza emisiile in norma EURO 5? Daca e asa, nu e putin lucru, pe langa economia de rigoare, sa avem grija putin de mediul in care vor creste copiii nostri. As avea totusi o problema: mi s-a montat un toroidal SAKA de 53 litri de care nu sunt multumit deloc. Pe langa faptul ca indica destul de inexact cantitatea de GPL ramasa in rezervor,  nu permite depasirea a 33 litri la un plin... in mod normal, 80% din 53 litri ar insemna aprox. 42 litri. De ce nu intra mai mult??? Si o alta problema ar fi oscilatiile deranjante cateodata de relanti... Va rog, un raspuns. Multumesc

BMW E46 318i 4 cil 1895 cc 118cp (STAG 300+)

2

Re: Prezentare nou membru

Faptul ca nu intra mai mult in rezervor poate avea mai multe cauze: o multisupapa dereglata-plutitorul din interior nu lucreaza la nivelul dorit, inchide prea devreme, sau sorbul de la multisupapa sa nu ajunga mai spre fundul buteliei. Am mai intalnit si noi la unele aceasta problema , dar trebuie sa se verifice sa nu fie o multisupapa pentru un rezervor mai mic. In sensul asta poti sa faci urmatorul test (poate l-ai si facut deja, dar eu ti-l spun totusi): astepti sa se termine tot gpl-ul, sa te treaca pe benzina, dar numai daca trecerea s-a facut in regim de turatie si viteza constant. Pentru ca ea mai face o trecere pe benzina in momentul in care mai e putin gaz in rezervor si tu ii dai un demaraj, calculatorul sesizeaza ca nu are destula presiune  si debit si crede ca s-a terminat gazul. In momentul ala, chiar daca mai este ceva in rezervor , el te trece pe benzina sa sustina momentul respectiv. Deci, dupa ce ramai fara gaz detot, faci un plin si vezi cat iti intra. Daca e tot putin, atunci e bine sa te duci la service-ul montator sa-i rogi sa verifice multisupapa.
In legatura cu indicatorul de nivel, asta este problema rezervoarelor toroidale: sunt putine pe care sa le nimerim ca indica bine. Cu timpul te obisnuesti sa le urmaresti dupa numarul de km efectuati cu un plin.

3

Re: Prezentare nou membru

Am uitat sa discutam despre oscilatiile la relanti: astea ar putea fi de la senzorul YAC (dar in acest caz ar trebui sa se simta si pe benzina, dar mai subtil), sau pur si simplu ar trebui repetata setarea in mai multe regimuri de turatie. Sfatul meu ar fi sa mai astepti putin (sa o urmaresti daca face la fel si pe benzina in momentul in care face pe gaz), pentru ca e necesara o perioada de cel putin o luna, sau 1000-2000 de km pentru a se obisnui si calculatorul masinii cu instalatia.Pentru ca sa nu uitam ca e totusi un BMW si are un calculator destul de destept, care e in stare sa se adapteze la stilul fiecaruia de conducere.

4

Re: Prezentare nou membru

Multumesc pentru raspunsul prompt.
Legat de rezervorul SAKA, am facut doar 3 plinuri pana acum, si cred ca nu au fost tocmai la un regim de turatii constant smile dar o sa tin minte si asa o sa fac. Oricum, de la primul plin mi-a intrat doar 37,5 litri, dar montatorul mi-a zis ca e normal si ca la urmatorul plin o sa intre mai mult. Nu a fost asa, dimpotriva. Oricum, mi-a promis la telefon ca imi instaleaza Stako si m-am trezit cu SAKA... o sa vad ce zice cand o sa merg la revizia de 1000 km.
Legat de relanti... intr-adevar, de la inceput am observat mici oscilatii de relanti. Imi puteti detalia ce e acel senzor YAC? Deci nu e de vina motorasul de relanti (idle regulating valve - http://www.realoem.com/bmw/showparts.do … &fg=15 - piesa numarul 9)?

BMW E46 318i 4 cil 1895 cc 118cp (STAG 300+)

5

Re: Prezentare nou membru

Cred ca YAC-ul si "motorasul de relanti" cum ii zici tu, e unul si-acelasi lucru. De fapt este un motor sincron(pas cu pas) care actioneaza un con,un ventil ceva care regleaza cantitatea de amestec carburant astfel incat sa mentina turatia motorului la un nivel presetat (ralanti).

6

Re: Prezentare nou membru

Imi cer scuze ca am scris gresit: nu YAC, ci IAC = idle automatic control. Controlul automat al ralantiului. Si da, LOCO are dreptate: regleaza cantitatea de amestec carburant. El este cel care, atunci cand motorul este rece dimineata la prima pornire, tine relantiul ridicat la 1200-1500 de turatii, pana se incalzeste motorul. Tata la Dacie tragea SOCUL. 
Trebuie sa stim ca masinile cu calculatoare au tot felul de senzori (de temperatura, de aer, de apa,de turatie, etc), ce transmit catre ECU semnale. In functie de exactitatea acestor semnale, ECU (calculatorul) comanda motorasului sa inchida sau sa deschida aerul, sa faca amestecul atat cat e necesar si cat timp e necesar: cand motorul dimineata incepe sa se incalzeasca, relantiul incepe sa scada. Calculatorul a primit semnal de la senzorul de temperatura al apei(antigel) ca s-a incalzit si comanda motorasului sa mai deschida din aer. Daca undeva pe acest traseu, se intampla ca unul din senzori sa nu raspunda cum trebuie, apar aceste oscilatii de relanti. Mai poate fi si motorasul, care e uzat sau incarcat cu mizerie, sau poate fi din setarea instalatiei gpl.

7

Re: Prezentare nou membru

Revin cu vesti...  intre timp s-a rezolvat problema cu cantitatea de GPL, acum imi intra in jur de 40 litri... a fost plutitorul. L-au scos si mi l-au reglat. In schimb, problema ralantiului a devenit mult mai agasanta, in sensul ca acul a inceput sa "danseze" pe o plaja mult mai mare de turatii (intre 500 si 800 aprox.) si mult mai des. In plus, am observat lacune de putere la accelerare in vitezele inferioare (a 2-a si a 3-a), incepind de la 1800 rpm pana la 3000 rpm. Parca "dadea in nas". In plus, am simtit ca o explozie la admisie (rateu?) destul de deranjant, dar numai o singura data, e adevarat. Am curatat IAC-ul si valva PCV (atat cat am putut...), parca nu mai e atat de instabil ralantiul (pe benzina), in schimb pe GPL e destul de enervant. Nu face tot timpul, dar parca a crescut ritmul de  aparitii. Am mai studiat online problema, si o concluzie ar fi sonda lambda, in special cea dinainte de catalizator, mai ales ca de ceva vreme am observat si o crestere de consum. Dvs. ce parere aveti? Multumesc

BMW E46 318i 4 cil 1895 cc 118cp (STAG 300+)

8

Re: Prezentare nou membru

florin.mircea wrote:

am observat lacune de putere la accelerare in vitezele inferioare (a 2-a si a 3-a), incepind de la 1800 rpm pana la 3000 rpm. Parca "dadea in nas". In plus, am simtit ca o explozie la admisie (rateu?) destul de deranjant, dar numai o singura data, e adevarat. Am curatat IAC-ul si valva PCV (atat cat am putut...), parca nu mai e atat de instabil ralantiul (pe benzina), in schimb pe GPL e destul de enervant. Nu face tot timpul, dar parca a crescut ritmul de  aparitii. Am mai studiat online problema, si o concluzie ar fi sonda lambda, in special cea dinainte de catalizator, mai ales ca de ceva vreme am observat si o crestere de consum.

Uneori o simpla curatare a acestor componente nu rezolva mare lucru, pentru ca daca piesele sunt uzate, trebuie schimbate. Faptul ca "dadea in nas" la anumite turatii, ne indica faptul ca ar trebui reglat amestecul si dat debitul necesar in acele regimuri de turatii. De regula, pentru gasirea regimului optim de reglaj, se face setarea cu laptopul in mers. Trebuie sa se stie si faptul ca o problema minora care apare pe benzina ( bujii, fise, amestec bogat sau sarac, aer fals, sonda lambda), pe gpl se accentueaza cam de 10 ori. Pentru ca uneori sunt foarte putin sesizabile pe benzina, multi le ignora. Gpl-ul le scoate in evidenta si multi cred ca face numai pe gpl. Astept sa-mi spui ce s-a rezolvat.

9 (edited by florin.mircea 2010-03-08 00:11:08)

Re: Prezentare nou membru

Apropo de debit, la ultima autocalibrare ce a fost facuta (e a doua autocalibrare facuta stationar, nu mi s-a facut niciodata o calibrare in mers...), aparea presiunea 1,2 bari... cel putin asa zicea tipul care mi-a montat instalatia. M-a intrebat cum merge, cat imi consuma... i-am zis ca la inceput chiar mi-a placut cum mergea, parca tragea chiar mai bine decat pe benzina, dar dupa cca. 700 km, la recuperari, ma dezamagea mult, iar consumul era undeva intre 9,5 si 10 l/100km. Nu a modificat nimic. Am uitat sa mentionez ca masina tremura putin la ralanti (se observa si motorul daca deschid capota si inauntru la schimbator...). Ar afecta cu ceva aceasta presiune? Cat ar trebui sa fie?

BMW E46 318i 4 cil 1895 cc 118cp (STAG 300+)

10

Re: Prezentare nou membru

florin.mircea wrote:

aparea presiunea 1,2 bari........ Ar afecta cu ceva aceasta presiune? Cat ar trebui sa fie?

In general presiunile sunt intre 0.9-1.4, in functie de tipul instalatiei, de puterea motorului, de diametrul duzelor din rampa de injectoare. De aceea, la masinile deosebite noi facem reglajele personalizat, si-n relanti si-n mers, pentru a putea acoperi toata plaja de turatii.

11

Re: Prezentare nou membru

Revin cu reply la acest topic, deoarece as mai vrea o parere de la dl. administrator, care, cu atata bunavointa, vad ca le ofera tuturor raspunsuri (multumesc inca o data pentru raspunsurile de pana acum...). Dupa toate problemele enumerate anterior, am trecut la schimbarea sondelor lambda, crezand ca sunt ele cele raspunzatoare de fluctuatiile tot mai enervante de relanti (si din ce in ce mai des de oprirea motorului la intersectii, semafoare). Situatia nu s-a schimbat, dimpotriva... Am recurs la schimbarea valvei IAC intr-un final. Acest lucru a dus la o revenire a relantiului intr-o proportie de 99%. De ce zic asta? Pentru ca, in anumite ocazii, scadea iar turatia, de data asta nesuparator, cam pana la 500 rpm, insa acest lucru a degenerat in timp pana la oprirea motorului, dar numai in situatia cand acesta e rece (se opreste de 2 - 3 ori de ex. la iesirea din parcare)... si trebuie apasata mai mult pedala de acceleratie pentru a impiedica asta.
In alta ordine de idei, am citit un reply al dv. catre cineva - referitor la rateuri in admisie - in care spuneati ca acestea se datoreaza eventualelor fisuri dupa debitmetru, prin care intra aer nemasurat in admisie. Am desfacut furtunul care leaga debitmetrul de corpul clapeta acceleratie si am constat ca era foarte crapat. Asta ar putea afecta atat de mult relantiul, incat sa opreasca motorul atat de des? Multumesc

BMW E46 318i 4 cil 1895 cc 118cp (STAG 300+)

12

Re: Prezentare nou membru

florin.mircea wrote:

... Am desfacut furtunul care leaga debitmetrul de corpul clapeta acceleratie si am constat ca era foarte crapat. Asta ar putea afecta atat de mult relantiul, incat sa opreasca motorul atat de des? Multumesc

     Aerul fals pe care il trage prin diverse crapaturi sau gauri, saraceste amestecul si da probleme in functionare (pot aparea rateuri - parca te-ai si plans de asa ceva la un moment dat, care sunt cele mai rele, pentru ca iti poate sparge carcasa filtrului de aer, sau galeria de admisie). Daca in momentul in care iti scade relantiul, tu ai incerca sa o fortezi si sa accelerezi brusc, atunci ar da rateu. Toate problemele care le-ai avut pana acum, pot sa fie de aici. Am specificat in mai multe randuri ca, in functionarea pe gpl fata de benzina, este mai sensibila orice masina la aceste probleme: aprindere, aer fals, senzori, culbutori, etc. Daca tot ai desfacut corpul clapetei de acceleratie, l-ai si curatat putin?

13

Re: Prezentare nou membru

Nu l-am curatat, ca ultima data cand am curatat valva IAC, a trebuit sa iau alta noua... asa ca, mai bine asa, decat sa imi bag iar nasul unde nu-mi fierbe oala... dar, acum daca a dat caldura, alta problema pare sa se profileze... imi creste temperatura apei destul de mult (116 - 117 grade)... stiu ca termostatul deschide la 105 grade, nu se presupune ca ar trebui sa scada, nu sa creasca??? stiind ca pe GPL functioneaza la o temperatura mai ridicata, schimb pe benzina si mai scade pana pe la 111 - 112 grade. Mentionez ca am schimbat pompa de apa in noiembrie. Ce ar putea avea? Multumesc

BMW E46 318i 4 cil 1895 cc 118cp (STAG 300+)

14

Re: Prezentare nou membru

Adaug faptul ca am verificat ca ventilatorul porneste la aprinderea climei si se opreste la oprirei acesteia..., asta cu temperatura apei peste 90 de grade. Abia la 99 grade a pornit ventilatorul (fara a fi pornita clima). Si totusi se incalzeste peste masura... ce poate fi? Nu are legatura cu instalatia GPL, pentru ca asa imi facea si vara trecuta, inainte de a monta instalatia GPL. Numai ca pe GPL se incalzeste mai repede. sad

BMW E46 318i 4 cil 1895 cc 118cp (STAG 300+)

15

Re: Prezentare nou membru

florin.mircea wrote:

....Si totusi se incalzeste peste masura... ce poate fi? Nu are legatura cu instalatia GPL, pentru ca asa imi facea si vara trecuta, inainte de a monta instalatia GPL. Numai ca pe GPL se incalzeste mai repede. sad

Lasa-ma 1-2 zile sa ma interesez la cei care sunt specialisti in BMW-uri.

16

Re: Prezentare nou membru

NordService wrote:

....Lasa-ma 1-2 zile sa ma interesez la cei care sunt specialisti in BMW-uri.


    Imi cer scuze pentru intarziere, dar marturisesc ca uitasem. M-am luat cu alte probleme si am gasit intamplator replay-ul nerezolvat. Am discutat cu alti posesori de BMW-uri si mi-au spus ca problema cu incalzirea a mai aparut si la altii, si ar putea fi dintr-un radiator infundat, s-au un termostat blocat. Verificarea radiatorului se face atunci cand motorul este cald, plimbi palma usor pe el, de sus in jos, sa vezi daca are aceeasi temperatura pe toata suprafata. Ai grija sa nu te arzi!!!!

17

Re: Prezentare nou membru

Multumesc pentru raspuns. Ma gandisem si eu la asta si o sa aplic metoda de verificare a radiatorului. Termostatul pare ca deschide la 105 grade, fara a fi influentat de clima.

BMW E46 318i 4 cil 1895 cc 118cp (STAG 300+)

18

Re: Prezentare nou membru

florin.mircea wrote:

... Ma gandisem si eu la asta si o sa aplic metoda de verificare a radiatorului....

    Astept vestile!!!!

19

Re: Prezentare nou membru

Am desfacut capota pentru a aplica metoda descrisa de dv., dar pur si simplu nu am acces la radiator din compartimentul motor, pentru ca e aplicata o masca de plastic, cea cu electroventilatorul. Si am inteles ca pe dinafara as avea un alt radiator, cel pentru clima... deci nu prea vad cum as putea aplica metoda fara a demonta electroventilatorul.
In alta ordine de idei, treaba a inceput sa scartie si mai tare, se incalzeste tot mai tare si trebuie sa dau drumul la clima la maxim, dar pe cald (32 grade) si atunci temperatura nu creste mai mult de 90 - 92 grade - cateodata chiar scade pana pe la 87... Furtunul care intra in blocul motor (cel de deasupra) este beton de tare si arde de nu poti pune mana pe el, iar cel de retur (care iese din termostat) e doar caldut... si parca o idee mai putin tare... Am citit ca umflarea furtunelor dupa oprirea motorului (deci motor incalzit) e caracteristica a termostatului defect. Acum, daca in instalatie ar mai fi ramas aer dupa ce mi-au schimbat pompa de apa si nu au aerisit-o cum trebuie, ar putea duce la o presiune/temperatura  crescuta in sistemul de racire? Ar putea fi garnitura de chiulasa arsa? Cum as putea verifica asta...

BMW E46 318i 4 cil 1895 cc 118cp (STAG 300+)

20

Re: Prezentare nou membru

florin.mircea wrote:

... Am citit ca umflarea furtunelor dupa oprirea motorului (deci motor incalzit) e caracteristica a termostatului defect. Acum, daca in instalatie ar mai fi ramas aer dupa ce mi-au schimbat pompa de apa si nu au aerisit-o cum trebuie, ar putea duce la o presiune/temperatura  crescuta in sistemul de racire? Ar putea fi garnitura de chiulasa arsa? Cum as putea verifica asta...

Draga Florine, nu stiu cum se face dar, intarzii mereu cu raspunsul pentru tine. Acum, parerea mea este ca termostatul este de vina, garnitura....nu cred, iar ca aerisire, trebuie urmarit mereu, o perioada, nivelul in vasul de expansiune si daca e nevoie sa se desfaca si surubul de aerisire. Poate ai si rezolvat-o intre timp!? Inca o data: SCUZE pentru intarziere!

21

Re: Prezentare nou membru

Chiar daca e venit cu intarziere, un raspuns e mereu binevenit. Nu e absolut nici o problema, trebuie sa impacati o multime de useri... inteleg. Revenind, da, intr-adevar era termostatul. Momentan merg cu el scos, sper ca nu e nici o problema. Incerc sa gasesc undeva un termostat unde sa imi dea si garantie... Temperatura nu imi creste mai mult de 92 grade si asta numai la mers in aglomeratii, dar altfel sta intre 75 - 85 grade. Deci adio temperaturi inalte. Multumesc inca o data pentru raspunsuri.

BMW E46 318i 4 cil 1895 cc 118cp (STAG 300+)

22

Re: Prezentare nou membru

florin.mircea wrote:

... Temperatura nu imi creste mai mult de 92 grade si asta numai la mers in aglomeratii, dar altfel sta intre 75 - 85 grade. Deci adio temperaturi inalte....

   Daca temperatura se mentine intre 80-90grd, e bine. Incearca, dimineata cand motorul este rece, sa-i faci o aerisire. Dar numai cu motorul rece. Intre timp, pana nu trece vara, cauta un termostat. Toate bune!